5 martie 2010

Sunt fan Maras si iubesc Skopje!

M-am intors. M-am intors din strainatate. M-am intors pe blog.

Sunt racit bocna. In Macedonia nu se fumeaza in niciun local. Iti dai seama? Esti la concert pana la ora 24. E februarie, frig. Iesi intre trupe la o tigara AFARA (nu, nu exista balcoane sau separeuri special pentru fumatori) infierbantat, in tricou, cu parul ud si desprins. Esti prea obosit sa-ti mai cauti geaca, fesul sau orice sa-ti acopere corpul ud in frigul de afara. Si fumezi. Esti incalzit si nu-ti dai seama ca ti-e rece. Si te mai intalnesti afara cu cineva cunoscut si te lungesti la discutii... si mai fumezi o tigara. A doua zi dimineata te intrebi de ce te doare capul si de ce iti curg mucii. Sunt racit bocna. Da... in Macedonia nu se fumeaza in niciun bar/local/cafenea/club. A... si mai mult... toate magazinele in afara de benzinarii, McDonald's si cateva nonstop-uri se inchid de la ora 19. In plus, dupa ora 19 nu se mai vinde niciun fel de alcool. Spunea cineva ca sunt fericiti atunci cand de unele sarbatori sau nu stiu ce zile importante pentru ei la nivel national au voie sa cumpere alcool pana la ora 21. Cam trist... In rest mi-a placut LA NEBUNIE in Macedonia. Nu am stat decat in Skopje, dar avand in vedere ca Macedonia are 2 milioane de locuitori si Skopje (cand nu e vacanta) are 1 milion de locuitori, am vazut cam tot ce era de vazut. Skopje este un oras nemaipomenit! Foarte aerisit, cu blocurile departate, strazi si trotuare mari, constructii moderne, parcuri si spatii de... relaxare. Strazi intregi pline cu cafenele, banci in mijloc, spatiu verde si statui. Oriunde intorci capul vezi steagul Macedoniei. Porumbei, turisti, copii cu biciclete, role, skateboarduri in spatii special amenajate pe malul raului Vardar, lume vesela si prietenoasa... cam asta ne-a intampinat in Skopje in ultima sambata a lunii februarie. Preturile apropiate de ale noastre... n-am observat mare diferenta. Mai ciudat la tigari... am vazut Marlboro la 10 lei ca la noi si Camel la 7 lei.?! Am mai cumparat niste tigari Benston la 3.5 lei pachetul. Foarte foarte bune tigarile, dar cam slabe. La plecare, cu ultimii denari am cumparat tigari Boss. S-a dovedit a fi o greseala groaznica. Niste tigari foarte tari si iuti si cu o aroma... ciudata. Doar 5 lei pachetul, dar as fi preferat Benston. De ajuns despre prostii! N-am intalnit in niciun oras in care am mai fost pana acum fete si femei mai frumoase ca in Skopje, Macedonia. Sunt destul de sigur ca febra musculara mi s-a tras de la uitatul dupa ele, nu de la headbanging si dormit in masina. Si am inceput sa ma indoiesc de vorba "Romancele is cele mai frumoase femei". Asta a constituit un mare plus pentru Skopje, dar nici pe departe unul dintre cele mai importante. Pe langa arhitectura moderna a orasului, am uitat sa spun ca el se afla intre munti. La capatul oricarei strazi se vedeau muntii cu varfurile inzapezite... o priveliste minunata! Cam nasol pentru noi ca nu prea stiam cum sa ne imbracam, intrucat la soare era foarte cald iar la umbra era foarte frig. Desigur ca n-a constituit o problema pentru noi. Dupa cateva cafele am fost la inca o cafea si apoi la Clubul Havana, club unde urma sa cantam in seara respectiva. Inca o veste buna: clubul arata grozav. Capacitate de peste 400 de oameni numai la primul etaj, avand doua etaje (dar am aflat mai tarziu ca etajul doi avea sa ramana inchis in timpul concertului), scena mare si inalta, curat, frumos, aerisit, minunat. Aflasem cu cateva zile inainte ca trupa Verka va trebui sa cante ultima trupa intrucat tobarul lor trebuia sa fie percutionist la nu stiu ce activitate bla bla in aceeasi zi si nu putea ajunge decat tarziu. Cu atat mai bine, aveam si noi timp sa ne tragem sufletul dupa concert. Fac baietii de la Verka soundcheck-ul si incepem sa le numaram masurile. Hopa! Tehnici tare. Tool, Meshuggah, Vintersorg cu o doza mare de hardcore/punk. Experimental intr-adevar. Sunet foarte bun pe fata, dar nu intelegeam noi prea mult din cauza sound-ului "experimental". Am urcat noi pe scena la soundcheck si dupa 1-2 minute ni s-a zis sa facem o piesa. "Aaa... deci asa ar trebui sa sune live..." ne gandeam noi. Cateva mici ajustari in monitoare. Inca o bucata de piesa. Cand ma apropiam de marginea scenei simteam bassul si toba mare in tot corpul... se auzea grozav. Totul! Multumim sunetistului si coboram. De-acu... relax! Oleaca de mancare, cateva tigari (afara desigur) si foarte mult ras. Fara intarzieri prea mari incepe concertul. Ciudat... vad ca Maras sunt primii care canta. Din ce ascultasem pe MySpace inainte sa plec din tara, ei imi atrasera cel mai mult atentia. Ne-am dus desigur sa-i vedem. Dupa o piesa eram deja cu gura cascata. O combinatie perfecta de Dissection cu Emperor, poate si cu ceva Immortal. Vocalul si chitaristul (care a fost si gazda noastra FOARTE ospitaliera) mi-a amintit foarte mult de Jon de la Dissection (RIP)!!! Au urmat niste pictati pe fata. Am auzit un cover Satyricon - Mother Earth destul de ok (vocea semana cu vocea lui Satyr din perioada Nemesis Divina) si in rest un black metal nu prea pe gustul meu.

Am urcat cu ceva emotii pe scena, fiind primul nostru concert in strainatate si avand un public de vreo 350 de oameni. Simteam lipsa Alinei, care din cauza unui accident n-a putut sa mearga cu noi, dar incercam sa nu ma gandesc la asta. La jumatatea primei piese deja dispar TOATE emotiile cand vad/vedem aproape tot publicul fredonandu-ne piesa, cantand cu noi, aplaudand, dansand, dand din cap sau chiar facand moshpit. Imediat dupa sfarsitul piesei imi spune Vlad la ureche "Vai as canta asa 3 ore!" si nu pot decat sa-i dau dreptate. Multi ascultasera piesele inainte de concert si s-a simtit. Ne acompaniau pe fiecare pasaj clean si tineau ritmul cu palmele si urlete. Era ceva de vis! Cantasem doar 3 piese... toate de pe primul album si deja era cel mai tare concert. Eram totusi curios sa vad cum va reactiona publicul la piesele noi. Doar surpize placute in aceasta privinta: pe piesa Tapae '87 s-a starnit cu siguranta cel mai dur circle mosphpit facut vreodata pe muzica unei trupe de pagan/heathen pe cand la Calea se sarea si se incingea si o hora (multumim grecului Phil pentru impartasirea cunostintelor sale despre traditiile romanesti cu publicul macedonean), nelipsind bataile din palme si chiuiturile. Pe fetele noastre stralucea multumire si entuziasm si publicul a putut citi asta. Au vazut ca ne-a placut de ei si am vazut ca le-a placut de noi. A fost cea mai buna comunicare cu publicul pe care am avut-o la vre-un concert, cel mai activ si entuziasm public, de departe cel mai bun sunet, un club grozav si feedback extraordinar si dupa concert si la intoarcerea in tara.




Dupa concert ne-am dus la Avet de la Maras si ne-a lasat micul sau apartament noua pana dimineata. Eram atat de fericiti, atat de impliniti. Am mai mancat oleaca, fumat niste tigari si violat o sticla de Cola si-am adormit... pentru doar 3-4 ore, pentru ca a doua zi ne-am trezit de foarte devreme pentru a pleca spre Bulgaria. Ar mai fi atatea de povestit... si inainte de concertul din Skopje... si dupa el... si concertul din Sofia... dar pe langa faptul ca mi-am reintrat in starea de dupa concertul din Macedonia, este foarte tarziu si deja am scris mai mult decat scriu de obicei intr-un post. In plus, asta a contat cel mai mult din toata excursia noastra... tot miniturneul Ashaena. Am fost invitati inca de anul trecut la un festival in Macedonia si pentru a ne acoperi cheltuielile am legat si alte date in jurul acestui festival. Ce s-a intamplat la celelalte concerte n-a contat. Balkanblot Festival editia intai, Skopje, Macedonia - MINUNAT!



In loc de concluzii:
- Sunt fan Maras! Am ultimul lor CD in original, il ascult aproape in continuu! Va recomand, daca aveti posibilitatea candva... sa vedeti Maras live. Nici nu se compara cu inregistrarea. Puterea concertului live si show-ul facut de baieti sunt de nota 10. Poate o sa-i vedeti in Iasi dupa ce se face mai cald...
- Sunt fan Skopje si fan Macedonia. Spre deosebire de atmosfera comunista si privelistile triste, comuniste si sarace din Buglaria, Macedonia este o tara ce arata bine, cu o arhitectura moderna si oameni grozavi. Si sa nu uitam de cum arata fetele acolo... "Bai tata!"
- Strainii stiu sa aprecieze muzica si munca in calitate de muzician mult mai mult decat romanii.
- Pentru trupele romanesti: daca aveti posibilitatea, cantati in Club Havana din Skopje! Clubul e grozav si sunetul la fel!
- Raceala ma termina. A inceput a 4-a zi de cand stau doar in pat. Ar cam fi cazul sa-mi treaca de-acum. M-am saturat!!!
- Fiind cel mai lung post al meu (cred)... mi-e lene sa recitesc si sa corectez eventualele greseli. O s-o fac candva, nu ma grabi!
- O sa va arat poze din diverse locatii imediat ce-o sa le descarcam din telefoane, aparate si alte prostii.



Un comentariu:

Lucian Vâlsan spunea...

O inregistrare, macar audio de la concert daca ati avea ar fi fain.
Ma bucur sa aud ca a iesit bine.
Astept sa va vad si pe voi la Iasi cand se va face mai cald sau poate veniti si voi prin Cluj.

Multa sanatate omule.

P.S.: In legatura cu fetele, stai sa vezi rusoaicele :)